جمعه, ۷ مهر ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | 2023-09-29
تبلیغات
کد خبر: 9996 |
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶ | ارسال توسط :
21 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت ایران خودرو دیزل، تولیدکننده انواع کامیون‌های سبک و سنگین، مینی‌بوس، خودروهای سواری ون و اتوبوس توانسته است در سال ۱۴۰۱، روند عملیات خود را دگرگون کند و به طور محسوسی بهبود بخشد. در حال حاضر بازار هدف شرکت عمدتا شامل سازمان‌های دولتی نظیر وزارت کشور و بهداشت، شهرداری‌ها و شرکت‌های بزرگ […]

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت ایران خودرو دیزل، تولیدکننده انواع کامیون‌های سبک و سنگین، مینی‌بوس، خودروهای سواری ون و اتوبوس توانسته است در سال ۱۴۰۱، روند عملیات خود را دگرگون کند و به طور محسوسی بهبود بخشد.

در حال حاضر بازار هدف شرکت عمدتا شامل سازمان‌های دولتی نظیر وزارت کشور و بهداشت، شهرداری‌ها و شرکت‌های بزرگ حمل و نقل است. بنابراین ایران خودرو دیزل هیچ یک از محصولات خود را صادر نکرده و تجارت داخل را هدف خود قرار داده است. با این حال اما به گفته مدیر مالی شرکت، قرار است «خاور» به زودی محصولات خود را روانه بازار روسیه کند.

همچنین از آنجا که نرخ فروش محصولات ایران‌خودرو دیزل از نرخ‌های شورای رقابت پیروی می‌کند، می‌توان گفت جهش‌های قیمت دلار تنها هزینه‌های شرکت را بالا می‌برد و همین امر می‌تواند حاشیه سود شرکت را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیر مالی شرکت ایران‌خودرو دیزل در پاسخ به خبرنگار تجارت‌نیوز تاکید کرده است که این شرکت مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین می‌کند اما این شورای رقابت است که برای فروش محصولات شرکت، قیمت تعیین می‌کند. بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت که سایه قیمت‌گذاری دستوری دولت همچنان بر سر سودسازی ایران‌خودرو دیزل سنگینی خواهد کرد.

طرح‌های توسعه‌ای خاور

چنانه مدیر مالی شرکت ایران‌خودرو دیزل در رابطه با ریسک قطعی برق در تولیدات تابستان گفت: «با وجود اینکه این مشکل، معضلی جدی است، اما ایران‌خودرو دیزل در تابستان سال گذشته با شب‌کاری توانست تا حد زیادی جلوی کاهش تولید را بگیرد.»
وی افزود: «ضمن اینکه در سال‌ آینده، شرکت قصد دارد با احداث نیروگاه در ورودی کارخانه که از گاز و گازوئیل تغذیه می‌کند، ریسک قطعی برق را به حداقل برساند.»
به گفته مدیر مالی خاور، این نیروگاه توانایی تولید ۲۰ مگاوات در روز را دارد. چنانهدر این باره عنوان کرد: «با وجود اینکه مصرف برق کارخانه از این مقدار بیشتر است، اما همین میزان تولید انرژی نیز می‌تواند به تامین انرژی بخش جوشکاری و رنگ‌کاری که بیشترین برق را مصرف می‌کند، کمک کند.»

او تاکید کرد: همین امر می‌تواند به افزایش ظرفیت تولید و رسیدن به عدد ۳۹ هزار دستگاه در سال کمک کند.»

عقد قرارداد با روسیه

چنانه در رابطه با تولید اتوبوس‌های برقی ۱۲ متری گفت: «در حال حاضر شرکت توانایی تولید سالیانه ۱۰۰۰ عدد از این خودرو را در هر شیفت خود دارد. همچنین به احتمال زیاد، طی جلسه‌ای که هفته‌ آینده برگزار خواهد شد، احتمالا روسیه تعداد ۱۲۰ عدد از این اتوبوس را سفارش خواهد داد.»

وی افزود: «قیمت هر‌ اتوبوس اکنون ۱۱ میلیارد تومان است که در مقایسه با اتوبوس‌های دیزلی ۵ میلیارد تومان گران‌تر است.»

چنانه تاکید کرد: «البته هم‌اکنون این محصول به تولید انبوه نرسیده و به محض ثبت سفارش و امضای قرار داد با خریدار این محصول تنها به ۳۰ روز زمان احتیاج دارد تا به تولید انبوه برسد.»

نجات خاور از فروپاشی

به گفته مدیر مالی شرکت ایران‌خودرو دیزل، وضعیت این شرکت در دهه ۹۰ بحرانی بوده است؛ به طوری که در آبان ۹۹ این شرکت تا مرز ورشکستگی پیش رفت و سهامداران خواهان انحلال آن بودند. چرا که زیان انباشته‌ای معادل ۱۲ برابر سرمایه شرکت ساخته بود!
چنانه تاکید کرد: «اما رفته‌رفته در سال ۱۴۰۰ این شرکت توانست با جهش در تولید و فروش، وضعیت خود را بهتر کند و بالاخره طعم سود را بچشد. روند افزایشی تولید و فروش شرکت به جایی رسید که خاور در سال ۱۴۰۱ توانست رکورد تولید سال ۸۷ خود را بشکند و سهم ۴۱ درصدی از بازار را تصرف کند.»

وی تاکید کرد: «همین افزایش تولید و فروش و به دنبال آن سودسازی خاور، توانست ارزش بازار این شرکت را در بازار سهام تکان دهد؛ به نحوی که ارزش بازار خاور در سال ۸۰ حدود ۸۱ میلیون دلار بود و اکنون به ۹۷۸ میلیون دلار می‌رسد.»

فشار مالیاتی بر خاور

چنانه بیان کرد: «یکی از هزینه‌های مالی که در سال‌های اخیر به شرکت اضافه شده، افزایش چندین برابری مالیات است. به طوری که تا سال‌های ۹۸ و ۹۹ مالیات پرداختی خاور محدود بود. برای مثال در سال ۹۸ این مالیات تنها ۰.۰۵ بودجه مالیاتی کشور بوده است اما این عدد اکنون به ۱.۰۸ بودجه مالیاتی کشور رسیده است!»

تولید و فروش

گفتنی است بررسی روند تولید و فروش شرکت ایران خودرو دیزل نشان می‌دهد شرکت در یک سال گذشته به طور متوسط در هر ماه هزار و ۳۳۹ دستگاه تولید کرده است. اما گزارش عملکرد ماهانه ایران خودرو دیزل نشان می‌دهد، شرکت در فروردین‌ماه امسال محصولات خود را آنچنان که باید و شاید به فروش نرسانده و تنها ۱۰۰ دستگاه تولیدی خود را به بازار عرضه کرده است.

مدیر مالی این شرکت، در توضیح کاهش فروش «خاور» در فروردین‌ماه به تجارت‌نیوز گفته است که اصلی‌ترین دلیل برای کاهش فروش، شرایط بازار و تعطیلات در نخستین ماه سال بوده است.

تولید و فروش ایران خودرو دیزل

باید اشاره داشت که مقدار تولید شرکت نیز در فروردین‌ماه امسال نسبت به اسفند ۱۴۰۱ بیشتر از ۵۴ درصد کاهش داشته است و از هزار و ۹۸۸ دستگاه به ۹۰۵ دستگاه رسید.

این کاهش تولید را هم می‌توان تا حدودی به دلیل تعطیلی روزهای اول سال دانست. اما باید خاطرنشان کرد با افزایش قیمت دلار هزینه تولید شرکت نیز افزایش داشته است. همچنین از آنجا که نرخ فروش محصولات خاور دستوریست، همین امر حاشیه سود شرکت را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود به تدریج افزایش تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد.

عملکرد ۹ ماهه خاور

بررسی صورت مالی ۹ ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۱ خاور نشان می‌دهد، شرکت در مجموع ۲۴ هزار و ۵۶ میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد کسب کرده که نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳۶ درصد رشد داشته است. در مقابل، هزینه‌های تولید شرکت نیز تحت تاثیر از تورم حدود ۳۵۰ درصد رشد داشته است؛ اما همان‌طور که در ادامه به آن پرداخته می‌شود، خاور توانست در این دوره ۹ ماهه با افزایش تولید و فروش و همچنین اخذ افزایش قیمت محصولات، عملکرد خوبی به ثبت برساند.

رشد مبلغ فروش شرکت عمدتا به دلیل رشد ۲۵۳ درصدی مقدار فروش شرکت نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۰ است. بدین ترتیب فروش شرکت از سه هزار و ۴۲۳ دستگاه در ۹ ماهه ۱۴۰۰ به ۱۲ هزار و ۷۸ دستگاه در این دوره رسید.

علاوه بر افزایش تعداد فروش شرکت، نرخ فروش محصولات این شرکت نیز به طور میانگین حدود ۲۸ درصد رشد داشت و همین امور سبب رشد درآمد کل شرکت در ۹ ماهه امسال شد.

تولید و فروش 9 ماهه

سودسازی خاور

نگاهی به نمودار سودسازی خاور حاکی از آن است که شرکت توانسته است پس از خروج از زیان در سال ۱۴۰۰ این روند را در سال گذشته نیز ادامه دهد و سودسازی خود را افزایش دهد. چرا که خاور در این دوره ۹ ماهه توانست از عملیات خود ۴ هزار و ۹۷۲ میلیارد تومان سود شناسایی کند که در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۴۰۰ جهش ۴۱۰ درصد را تجربه کرده است.

سود و زیان خاور

علاوه بر این، شرکت توانست در این دوره با کنترل و کاهش هزینه‌های مالی خود، سود خالص خود را نیز تا حد زیادی افزایش دهد. بدین ترتیب سود خالص شرکت در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ با پرشی ۶۹۸ درصدی از ۵۴۴ میلیارد تومان در ۹ ماهه ۱۴۰۰ به چهار هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان رسید.

نسبت‌های مالی این شرکت نیز در این دوره خبر از اعداد و ارقام خوبی برای شرکت می‌دهند. چرا که حاشیه سود خالص شرکت در ۹ ماهه ۱۴۰۱ معادل ۱۸.۰۵ درصد بوده که در دوره مشابه سال ۱۴۰۰ معادل ۹.۸۸ درصد ثبت شده بود.

گفتنی است شرکت ایران‌خودرو دیزل در اسفندماه سال ۱۳۳۸ تحت عنوان گروه صنعتی خاور در اداره ثبت‌ شرکت‌های تهران به ثبت رسید. در ادامه در سال ۱۳۷۲ توانست به بورس اوراق بهادار تهران راه پیدا کند و سهام آن در گروه خودرو و ساخت قطعات معامله شد.

سرانجام چهار سال بعد از آن، شرکت به عنوان کنونی خود، ایران خودرو دیزل تغییر نام داد و تا کنون با همین عنوان فعالیت می‌کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

منبع خبر «» است و خبریا در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9996 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبریا مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبریا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید