جمعه, ۷ مهر ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | 2023-09-29
تبلیغات
کد خبر: 9155 |
تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶ | ارسال توسط :
31 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ یکی از مهم ترین موضوعات در بررسی عملکرد مالی شرکت ها و سنجش عملکرد آنها، آشنایی با گزارش ماهانه شرکت های بورسی و استفاده از گزارشات ماهانه شرکت ها در تحلیل بنیادی برای بدست آوردن سود آینده می باشد. در بورس اوراق بهادار شرکت‌های پذیرش شده حاضر، موظف هستند که گزارش […]

اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ یکی از مهم ترین موضوعات در بررسی عملکرد مالی شرکت ها و سنجش عملکرد آنها، آشنایی با گزارش ماهانه شرکت های بورسی و استفاده از گزارشات ماهانه شرکت ها در تحلیل بنیادی برای بدست آوردن سود آینده می باشد.

در بورس اوراق بهادار شرکت‌های پذیرش شده حاضر، موظف هستند که گزارش عملکرد ماهانه خود را به صورت ماهانه منتشر کنند که شامل مقدار تولید، نرخ فروش و مقدار فروش شرکت می‌باشد.

این گزارشات معمولا تا ده روز بعد از اتمام ماه منتشر میشود که به سرمایه گذار در تشخیص این مسئله کمک میکند که آیا شرکت دارای روند عملیاتی مناسبی هست یا خیر!

پس از پی بردن به اهمیت بررسی این نوع گزارشات، برآن شدیم که این گزارشات را برای صنایع مختلف ارزیابی کنیم تا بتوان تصمیمات بهینه تری برای سرمایه گذاری اتخاذ نماییم.

صنعت تولید محصولات غذایی را می توان به عنوان یکی از قدیمی ترین صنایع در ایران در نظر گرفت و از دهه های گذشته تا امروز، شرکت های فعال در این حوزه عمدتا توسط بخش خصوصی مدیریت می شوند و همین موضوع باعث رقابت پذیری آن ها نسبت به سایر صنایع شده است.

اما تکامل آن را باید در سال های پس از انقلاب جستجو کرد؛ به این معنا که سیاست های اعمال شده در آن ها سال ها مبتنی بر کاهش وابستگی غذایی به کشورهای خارجی بود و همین موضوع باعث محدود شدن واردات محصولات غذایی شد و به دنبال آن، صنایع و کارخانه های متعدد غذایی در ایران احداث گردید و همچنین کارخانه های قبلی نیز حوزه فعالیت خود را گسترش دادند و افزایش تولید و گسترش صنایع غذایی در ایران به حدی چشمگیر بود که ایران را از وارد کننده محصولات غذایی به صادر کننده آن تبدیل کرد.

باید این موضوع را در نظر داشت که سالانه چیزی حدود ۱۳۰ میلیون تن مواد غذایی در کشور ما تولید می‌شود صنایع غذایی در اقتصاد کشور نقش ویژه‌ای را از حیث تعداد کارگاه صنعتی، ارزش افزوده و میزان اشتغال‌ زایی بر عهده دارند.این صنعت با داشتن بیش از ۲۵۰۰ کارگاه تولیدی در بین ۱۳ هزار کارگاه صنعتی با ده ها و صدها کارپذیر، نیمی از کل اشتغال صنعتی کشور را بر عهده دارد و بنابراین یکی از بزرگ‌ترین صنایع کشور به لحاظ  اشتغالزایی محسوب می‌شود. طبق آمارها، بیش از ۱۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت از تولیدات صنعت غذایی تامین می‌شود. البته این صنعت یکی از کوچکترین صنایع بورسی است و سهم آن در بورس به کمتر از ۵ درصد می رسد.

عوامل موثر بر سودآوری شرکت های فعال گروه محصولات غذایی در بورس

  • تخصیص ارز دولتی
  • صادرات
  • افزایش نرخ فروش داخلی
  • به روز شدن تکنولوژی
  • افزایش نرخ ارز

اما چالشهای پیش رو این صنعت برای افزایش سودآوری نیز میتواند بحث جذابی برای مدیران جهت مدیریت بهینه آن و به تبع برای سرمایه گذاران جهت شناسایی شرکتی با بالاترین پتانسیل تولید باشد:

  • افزایش هزینه تولید
  • تورم خوراک ها
  • اصرار نهادهای سیاست‌گذار بر تثیبت قیمت
  • مشکلات حمل و نقل و هزینه آن
  • حجم کلان سرمایه مورد نیاز در گردش
  • ناتوانی در به روز کردن تجهیزات و تامین مواد اولیه

علیرغم تمام چالشها و همچنین محدودیت های صادراتی، به علت نیاز تمام مردم دنیا به محصولات غذایی، این شرکتها از حاشیه سود عملیاتی مثبتی برخوردار هستند که با شناسایی چالشها و تعیین سیاست های بهینه در سطح سازمان و کلان، میتوان شاهد افزایش سودآوری این شرکتها باشیم

در اینجا ما میزان فروش داخلی و صادراتی تمام شرکت های این صنعت را به تفکیک و از سال ۱۴۰۰ جمع آوری کرده  و عناصری که میتوانند در افزایش یا کاهش فروش شرکت دخیل باشند، اعم از مقدار فروش داخلی و صادراتی و حتی نرخ فروش آنها، مورد بررسی قرار دادیم.

  • شرکت صنعتی پارس مینو (غپینو) در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۴۹ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۱۹% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۳۰% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصول استراتژِیک شرکت (گروه بیسکویت و چوب شور، گروه آدامس وایت و گروه ویفر) به ترتیب ۱۹% ، ۳۲% و ۲۵% افزایش یافت.

غپینو

  • شرکت گلوکوزان (غگل) در فروردین ماه به درآمد فروش ۸۱ میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۵۳% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۵۳% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصول استراتژِیک شرکت (فروکتوز) ۸% افزایش یافت.

غگل

  • شرکت زر ماکارون (غزر) در فروردین ماه به درآمد فروش ۴۸۱ میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۲% کاهش پیدا کرده است.

غزر

غزر1

غزر2

  • شرکت گروه تولیدی مهرام (غمهرا) در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۶۸ میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۴۶% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۴۷% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت (گروه سس) ۴% افزایش یافت.

غمهرا

  • شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب) در فروردین ماه به درآمد فروش ۶۰ میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۲۹% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۳۶% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصولات استراتژیک شرکت (سس بسته بندی، رب بسته بندی و رب فله) هرکدام ۵% افزایش یافتند.

غشهداب

  • شرکت کارخانجات پنبه ودانه های روغنی خراسان (غدانه) در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۶۰ میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۸۱% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش ۸۰% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غدانه

  • شرکت نوش پونه مشهد (غپونه) در فروردین ماه به درآمد فروش ۴۴ میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۵۱% کاهش پیدا کرده است .از علت آن میتوان به کاهش ۴۹% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غپونه

  • شرکت مجتمع کشت و صنعت چین چین (غچین) در فروردین ماه به درآمد فروش ۲۸ میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۵% کاهش پیدا کرده است.

غچین

  • شرکت خوراک دام پارس (غدام) در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۱ میلیاردی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۳۱% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۴۱% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غدام

  • شرکت نوش مازندران (غنوش) درفروردین ماه به درآمد فروش ۱.۷ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۸۵% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۹۷% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش ۲ محصول استراتژیم آن (کنسانتره مرکبات و روغن پوست پرتقال) به ترتیب ۲۳ و ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد.

غنوش

  • شرکت سالمین (غسالم) در فروردین ماه به درآمد فروش ۷۸ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۲۵% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۲۲% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غسالم

  • شرکت کشت و صنعت پیاذر (غاذر) در فروردین ماه به درآمد فروش ۵ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۴۸% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۵۰% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غاذر

  • شرکت پاکدیس (غدیس) در فروردین ماه به درآمد فروش ۲۳۲ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۵۸% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش ۵۱% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غدیس

  • شرکت ویتانا (غویتا) در فروردین ماه به درآمد فروش ۸۹ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۲۶% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۳۶% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش یک محصول استراتژیک آن (انواع بیسکوئیت) که بخش عمده ای از فروش را عهده دار است، ۱۴% افزایش یافت.

غویتا

  • شرکت صنعتی بهشهر (غبشهر) در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۵۶۷ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۳۶% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۳۸% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین یکی از محصولات شرکت (روغن نباتی کارمزدی) که تنها ۷% از حجم فروش را عهده دار بود، افزایش نرخ ۱۰۰% را تجربه کرد.

غبشهر

  • شرکت صنعتی بهپاک (بهپاک) در فروردین ماه به درآمد فروش ۴۷ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۸۳% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۷۰% مقدار فروش آن اشاره کرد.

بهپاک

  • شرکت لبنیات کالبر (غالبر) در فروردین ماه به درآمد فروش ۶۳ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۳۳% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۲۳% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غالبر

  • شرکت شهد ایران (غشهد) در فروردین ماه فروشی نداشته است.

غشهد

  • شرکت صنعت غذایی کورش (غکورش) در فروردین ماه به درآمد فروش ۹۲۴ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۵۸% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۴۱% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش ۲ محصول استراتژِیک شرکت (روغن خوراکی و ذرت دامی) ۵% افزایش یافت.

غکورش

  • شرکت بهنوش ایران (غبهنوش) در فروردین ماه به درآمد فروش ۲۹۰ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۱۰% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۱۶% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصول استراتژِیک شرکت (انواع نوشابه و انرژی زا) ۵% افزایش یافت.

غبهنوش

  • شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان (غگیلا) در فروردین ماه به درآمد فروش ۷۹ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۶% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۵% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غگیلا

  • شرکت صنایع غذائی مینو شرق (غمینو) در فروردین ماه به درآمد فروش ۳۹ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۶۰% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۶۵% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصولات استراتژیک شرکت (تافی و بیسکوئیت) به ترتیب ۳۲% و ۲۴%افزایش یافت.

غمینو

  • شرکت بیسکویت گرجی (غگرجی) در فروردین ماه به درآمد فروش ۳.۶ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۸۷% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۹۱% مقدار فروش آن اشاره کرد. همچنین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت (انواع بیسکوئیت) بیش از ۳ برابر رشد داشته است.

غگرجی

  • شرکت صنعتی مینو (غصینو) در فروردین ماه به درآمد فروش ۲۴۹ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۱۹% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۳۱% مقدار فروش آن اشاره کرد.همچنین نرخ فروش محصولات استراتژیک شرکت (تافی، بیسکویت و آبنبات و کارامل) هر کدام ۱۹% افزایش یافتند.

غصینو

  • شرکت لبنیات پاستوریزه پاک (غپاک) در فروردین ماه به درآمد فروش ۳۵۰ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۲۱% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۲۰% نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت (انواع شیر) اشاره کرد.

غپاک

  • شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان (غشصفا) در فروردین ماه به درآمد فروش ۲۸۵ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن تغییری نداشته است.

غشصفا

  • شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس (غفارس) در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۹۸ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن تغییری نداشته است.

غفارس

  • شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی (غشاذر) در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۳۱ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۱۰% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش ۱۲% مقدار فروش آن اشاره کرد.

غشاذر

  • شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان (غشان) در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۴۶ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۱۲% کاهش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به کاهش ۱۳% و ۷% نرخ فروش محصولات استراتژیک شرکت (انواع خامه و انواع پنیر) اشاره کرد.

غشان

  • شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان (غگلستا) در فروردین ماه به درآمد فروش ۱۲۳ میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه گذشته آن ۲% افزایش پیدا کرده است. از علت آن میتوان به افزایش ۱% نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت (انواع پنیر) اشاره کرد. همچنین مقدار فروش آن نیز ۱۷% افزایش یافت.

غگلستا

منبع خبر «» است و خبریا در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9155 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبریا مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبریا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید