سه شنبه, ۸ فروردین ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | 2023-03-28
تبلیغات
کد خبر: 3635 |
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶ | ارسال توسط :
19 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش تجارت‌نیوز، در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات، پیش از این بر اساس قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷ عمل می‌شد و به این صورت پیش بینی شده بود که گواهی حق تقدم سهامداران به صورت پستی ارسال شود. سهامداران نیز پس از دریافت حق تقدم در صورت مشارکت در افزایش سرمایه […]

به گزارش تجارت‌نیوز، در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات، پیش از این بر اساس قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷ عمل می‌شد و به این صورت پیش بینی شده بود که گواهی حق تقدم سهامداران به صورت پستی ارسال شود. سهامداران نیز پس از دریافت حق تقدم در صورت مشارکت در افزایش سرمایه پس از پر کردن گواهی‌ها باید مجددا آن را پست می‌کردند. همچنین در صورتی که  نیاز بود سهامداران وجه اضافه‌ای را واریز کنند، باید پس از مراجعه حضوری به بانک، مدارک واریز وجه را نیز به شرکت مربوطه ارسال می‌کردند.

روشن‌قلب در این نشست خبری گفت: روند قبلی هم هزینه زیادی از جمله چاپ برگه‌ها و هزینه‌های مربوط به پست برای شرکت‌ها در بر داشت و هم هزینه‌هایی را به سهامدار تحمیل می‌کرد. فارغ از این موارد، در این فرآیند ممکن بود مغایرت‌هایی در ارسال و دریافت مرسوله‌ها ایجاد شود.

وی افزود: به طور مثال از سری معضلات سهامداران این بود که در ارسال مدارک به صورت پستی مهلت پذیرش حق تقدم و تبدیل آن به سهام به اتمام رسد.

مجوز سازمان بورس از برنامه ششم توسعه

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس بیان کرد: پیرو ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه که این اجازه را به سازمان بورس داده بود تا با تدوین دستور‌العملی این پروسه را به شکل الکترونیکی طراحی کند، امسال این دستورالعمل مراحل تکمیل و اجرایی شدن را طی کرد و در دی ماه‌ سال جاری به تصویب هیات مدیره سازمان بورس رسید و به ناشران ابلاغ شد.

برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ اجرا شد و در سال ۱۴۰۱ نیز به علت عدم دست‌یابی به اهداف خود و تعلل دولت در تدوین برنامه هفتم توسعه دو بار تمدید شد.

روشن‌قلب در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه چرا از زمان شروع برنامه ششم توسعه تا به حال این اقدام اجرایی نشده بود و به تازگی به تصویب سازمان بورس رسیده‌ است، گفت: اجرای چنین طرحی نیاز به زیرساخت الکترونیکی داشت تا سهامداران امکان مشارکت در فرایند الکترونیک را داشته باشند.

وی اظهار داشت: این امکان با طراحی سامانه سجام و با توجه به اینکه اکثر سهامداران، در سامانه سجام ثبت‌ نام کردند و احراز هویت شده‌اند، فراهم شده است.

نحوه ارسال الکترونیکی حق تقدم

این مقام مسئول گفت: شکل کلی فرآیند پس از الکترونیکی شدن روند به این شکل خواهد بود که سهامدار وارد درگاه سهامداری خود در سایت ذی‌نفعان بازار سرمایه خواهد شد و هر شرکتی که افزایش سرمایه از مطالبات و آورده نقدی داشته باشد و بر اساس این افزایش سرمایه، حق تقدمی به سهامدار تعلق گرفته باشد، در درگاه این سامانه قابل مشاهده خواهد بود.

روشن‌قلب بیان کرد: در کنار این موضوع یک فرایند اطلاع‌رسانی از طریق پیامک نیز پیش بینی شده که با شروع دوره استفاده از حق تقدم شرکت‌ها به وسیله این سامانه پیامکی، سهامداران در جریان این مهلت قرار خواهند گرفت.

با مراجعه سهامدار به درگاه مختص خود در سایت ذی نفعان بازار سرمایه دو امکان برای وی فراهم است؛ ابتدا اینکه با تایید امکان استفاده از حق تقدم در افزایش سرمایه مشارکت می‌کند و دوم اگر نیاز به واریز وجه بود نیز بدون مراجعه به بانک و ارسال مدارک پستی واریز آنی انجام خواهد داد.

روشن قلب تصریح کرد: پیش از این و بر اساس قانون پیشین زمان شرکت در افزایش سرمایه ۶۰ روز است، اما با حذف ارسال پستی و صرفا از طریق مراجعه به سامانه نسبت به مشارکت در افزایش سرمایه اقدام می‌کند.

لازم به ذکر است از ابتدای سال بعد این فرآیند الزامی خواهد شد، اما به شکل موازی فرآیند سنتی که ارسال پستی و مراجعه حضوری به بانک برای واریز وجه نقد بود برای مخاطبان سنتی بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.

مزایای طرح ارسال حق تقدم الکترونیکی

در حال حاضر افزایش سرمایه از محل آورده نقدی یا افزایش سرمایه از محل مطالبات هفت ماه طول می‌کشد که با روند آتی به چهار ماه کاهش خواهد یافت و تامین مالی شرکت سریع‌تر انجام خواهد گرفت.

تخمین سازمان بورس از هزینه‌های سالانه‌ای که ارسال گواهی به صورت الکترونیکی آن‌ها را حذف خواهد کرد بر این اساس است که ۳۲۰ میلیارد تومان در هزینه پرسنل و ملزومات ارسال حق تقدم برای ۱۲ میلیون سهامدار، در شرکت‌ها صرفه جویی می‌شود.

همچنین ۴۸۰ میلیارد تومان در هزینه و زمان سهامدارانی که در فرآیند افزایش سرمایه و واریز پول به حساب شرکت‌ها مشارکت می‌کنند، صرفه‌جویی می‌شود.

گفتنی است سالانه ۳ هزار اصله درخت برای چاپ این مقدار کاغذ به کار رفته برای گواهی‌ها و مدارک مربوطه در شیوه پیشین، قطع می‌شده که با الکترونیکی شدن فرآیند از قطع درختان نیز جلوگیری می‌شود.

منبع خبر «» است و خبریا در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3635 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبریا مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبریا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید