امروز: جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 25 ذو الحجة 1441 | 2020-08-14
کد خبر: 67690 |
تاریخ انتشار : یکشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | ارسال توسط : |
296 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

ریمپ (Remap) یکی از روش‌های نسبتا کم هزینه به منظور افزایش کارایی و راندمان پیشرانه به حساب می‌آید که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. ریمپ ECU چیست؟ ریمپ ایسیو به انجام یک سری بازتنظیمات نرم‌افزاری و تغییر پارامترهای واحد کنترل الکترونیکی خودرو ( ایسیو) گفته می‌شود که می‌توان به کمک آن بهره‌وری کارکرد موتور […]

ریمپ ECU

ریمپ (Remap) یکی از روش‌های نسبتا کم هزینه به منظور افزایش کارایی و
راندمان پیشرانه به حساب می‌آید که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

ریمپ ECU چیست؟

ریمپ ایسیو به انجام یک
سری بازتنظیمات نرم‌افزاری و تغییر پارامترهای واحد کنترل الکترونیکی خودرو ( ایسیو)
گفته می‌شود که می‌توان به کمک آن بهره‌وری کارکرد موتور را بر حسب شرایط تغییر
داد و ارتقا بخشید.

کارخانجات سازنده اتومبیل
معمولا یک نوع تنظیمات نرم‌افزاری را بر روی ایسیو آپلود کرده و محصولات خود را با
همان مپ یا تنظیمات یکسان راهی نواحی مختلف یک کشور می‌کنند. در چنین شرایطی ممکن
است کیفیت آب و هوا، دما، ارتفاع و سایر ویژگی‌های جغرافیایی یک منطقه کشور نسبت
به ناحیه دیگر آن متفاوت باشد. تحت این وضعیت ای سی یو در تمامی مناطق به صورت یکسان
عمل کرده و تنظیمات آن در بخش‌هایی همچون آوانس جرقه، میزان و زمان پاشش سوخت،
زمان شروع به کار فن رادیاتور و غیره، در تمامی نواحی جغرافیایی کشور یکسان خواهد
بود.

حال فرض کنید اگر یک
منطقه دارای ارتفاع بالاتری نسبت به سایر مناطق کشور باشد، بنابراین غلظت اکسیژن،
دما و فشار هوای آن منطقه با سایر نواحی متفاوت بوده و هوایی که وارد موتور خودرو
می‌شود از ویژگی‌های متفاوتی با سایر مناطق برخوردار است. حال اگر ایسیو تحت شرایط
ثابت و بدون در نظر گرفتن کیفیت متفاوت هوای منطقه اقدام به پاشش سوخت کند،
احتمالا موتور تمامی راندمان خود را به نمایش نخواهد گذاشت و بخشی از توان آن غیر
قابل استفاده باقی خواهد ماند؛ تحت این شرایط پیشرانه دچار ریپ و بد کار کردن
خواهد شد.

اگر بخواهیم از بوجود
آمدن این مشکل پیشگیری کنیم، می‌توان با تغییر پارامترهای مربوطه در ایسیو نظیر
جداول سیستم جرقه و سوخت‌رسانی، زمان و میزان پاشش سوخت و غیره را تغییر داد و به
ارتقای راندمان موتور بر حسب شرایط آب و هوای آن منطقه کمک شایانی کرد. همچنین کیفیت
متفاوت سوخت نیز می‌تواند شرایط مشابهی را برای پیشرانه ایجاد کند و موجب کاهش
راندمان آن شود.

بنابراین تغییر پارامترهای
مربوط به هر بخش در نرم افزار یا مپ ایسیو می‌تواند موجب بهبود عملکرد، افزایش
شتاب، کاهش ناک و تقلیل مصرف سوخت خودرو شود. به عنوان مثال در ریمپ می‌توان
پارامترهای سیستم سوخت‌رسانی و جرقه‌زنی را فقط در دورهای بالای موتور تغییر داد
که در این صورت، به هنگام باز شدن کامل دریچه گاز و افزایش دور موتور شتاب بیشتری
نصیب اتومبیل می‌شود و پس از پایین آمدن دور موتور، دوباره پیشرانه در همان شرایط
استاندارد به کار خود ادامه می‌دهد تا در حالت عادی تغییری در میزان مصرف سوخت پدید
نیاید.

چه پارامترهایی توسط ریمپ
قابل تغییر است؟

تغییر پارامترهای جداول سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی: به کمک تنظیم مجدد یا ریمپ سیستم سوخت و جرقه می‌توان میزان مصرف سوخت و قدرت پیشرانه را در این قسمت ارتقا بخشید.

 تغییر پارامترهای مرتبط با سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها: در این بخش نیز می‌توان برحسب نیاز جداول گشتاور و توان پیشرانه را مورد بازنگری قرار دارد.

تغییر پارامترهای سیستم توربوشارژ: در این بخش می‌توان پارامتر جداول بوست توربوشارژ را تغییر داده و موجب افزایش بوست توربو در محدوده‌ ایمن شد. در نتیجه راندمان مجموعه توربوشارژ افزایش یافته و لگ توربو کاهش می‌یابد که باعث زودتر وارد شدن توربوشارژ به مدار می‌شود.

تغییر پارامترهای سامانه منیفولد هوای ورودی: در این بخش می‌توان جریان گردابی هوا را در دورهای متفاوت موتور مورد بازنگری قرار داد.

بازنگری جداول پارامترهای دریچه گاز: با بازنگری پارامترهای این بخش می‌توان تاخیر پدال گاز را در لحظه فشردن پدال کاهش داد و از افزایش دقت واکنش پیشرانه لذت دارد.

تغییر در پارامترهای مرتبط با دمای عملکرد فن رادیاتور: در مناطق با آب و هوای گرم نظیر مناطق جنوبی کشور، افزایش بیش از حد دمای پیشرانه موجب سوختن واشر سرسیلندر و خرابی موتور خواهد شد. به کمک ریمپ می‌توان نقطه عملکرد فن خنک کننده را پایین آورد تا این وسیله در دماهای پایین‌تر شروع به کار کند و اجازه افزایش بیش از حد دمای موتور را ندهد.

همچنین به وسیله ریمپ می‌توان
موارد دیگری نظیر: رفع محدودیت سرعت خودرو که از سوی کمپانی سازنده اعمال شده است،
حذف سنسور اکسیژن دوم و تغییر پارامتر جداول گشتاور پیشرانه را به انجام رساند.

در پایان توصیه می شود جهت انجام هرگونه عملیات ریمپ به مراکز مجاز و دارای پروانه کسب معتبر با سابقه کاری بالا مراجعه کنید تا متحمل زیان‌های احتمالی ناشی از ریمپ ناصحیح ECU نشوید.

منبع: دیجیاتو

منبع خبر ( ) است و خبریا در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 09800000000  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top