امروز: دوشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 18 محرم 1444 | 2022-08-15
کد خبر: 77785 |
تاریخ انتشار : پنجشنبه, ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ارسال توسط : |
176 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

«گروه بهمن» از خودروسازان بخش خصوصی است که در بخش های مختلف تولید و عرضه خودرو فعال است و تا امروز محصولات سواری و کار و تجاری مختلفی را به بازار عرضه کرده است. این گروه خودروسازی در سال های فعالیتش با نشان های تجاری ای همچون میتسوبیشی، ایسوزو، مزدا، ZX Auto، فاو، گریت وال […]

گروه بهمن

«گروه بهمن» از خودروسازان بخش خصوصی است که در بخش های مختلف تولید و عرضه خودرو فعال است و تا امروز محصولات سواری و کار و تجاری مختلفی را به بازار عرضه کرده است.

این گروه خودروسازی در سال های فعالیتش با نشان های تجاری ای همچون میتسوبیشی، ایسوزو، مزدا، ZX Auto، فاو، گریت وال و… همکاری داشته است و بیش تر مردم این گروه صنعتی را با دو بازوی خودروسازی اصلی اش یعنی «بهمن موتور» و «بهمن دیزل» می شناسند.

گروه بهمن جزو آن دسته از خودروسازانی است که با آغاز تحریم ها با مشکلات جدی مواجه شد و به خاطر تعهدات به مشتریان، تا حد زیادی زیر بار نارضایتی خریداران شاکی فرو رفت. با این وجود در سال ۱۳۹۸ گروه بهمن و شرکت بهمن دیزل، خودروی کار و تجاری ای را با نشان مستقل خود معرفی کردند. «شیلر» نام محصولات کار و تجاری این خودروساز بخش خصوصی است که توانسته با استفاده قانونی از مهندسی محصولات پیشین و ارتقاهای رخ داده پا به عرصه تولید بگذارد. با این که پیشرانه های شیلر از «کامینز» تأمین می شود، اما بهمن دیزل توانسته با الگوی مهندسی اعمال شده، این نشان تجاری را به نام خود ثبت کند و از این رو محصولی مستقل را برای خود داشته باشد.

با وجود این که امکان تولید یک محصول از صفر تا صد به صورت بومی وجود ندارد، اما در شرایط تحریم یکی از بهترین اقدام ها استفاده از توان مهندسی برای توسعه سازه های موجود و مجاز به بهره برداری در خودروسازی هاست. بدیهی است که هر فردی با نگاه به شیلر متوجه الگوبرداری نسل قدیمی تر کامیونت های ایسوزو می شود، اما به جای این که خودروساز ایرانی در تولید کامیونت در اکثر بخش ها وابسته با شرکای خارجی باشد، با ایجاد تأمین کنندگان داخلی و خارجی فرایند تولید محصول را برای خود تسهیل می کند. در شرایط کنونی اکثر قطعات شیلر به جای تأمین از خارج کشور در داخل تولید
می شوند و تنها بخش هایی همچون پیشرانه به صورت واسطه ای به ایران می رسند.

حضور شیلر در کارخانه بهمن دیزل باعث شد شرایط تحریمی این خط تولید دوباره رونق بگیرد و کارکنانش را مشغول به کار نگه دارد. حال برخی احتمال می دهند که چنین سیاستی برای شرکت بهمن موتور هم اتخاذ شود و گروه بهمن محصولی مستقل و یا به اصطلاح ملی را برای این کارخانه در نظر بگیرد.

به تازگی گروه بهمن پیشرانه های تولیدی شرکت تابع خود، «تیوان»، را در رسانه ها معرفی کرده است. دانش فنی این پیشرانه ها از AVL اتریش خریداری شده و از نیمه دوم سال ۹۸ فرایند آماده سازی تولید اولین موتور مستقل گروه بهمن نیز آغاز شده است. حال گروه بهمن اعلام کرده در نیمه دوم سال ۹۹ پیشرانه بومی خود را به صورت انبوه در استان قزوین به روی خط تولید می آورد. براساس اطلاعات موجود، پیشرانه شرکت تیوان در بحث فناوری نزدیک به ۱۲ سال جلوتر از سایر پیشرانه های داخلی است و همچنین این شرکت توانسته مجهزترین خط تولید موتور را در ایران تأسیس کند.

پیشرانه شرکت تیوان ۱ لیتر حجم دارد و به ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپ مجهز است. نسخه های مختلف این پیشرانه در نمونه های بنزینی و دوگانه سوز قدرتی در بازه ۷۵ تا ۱۵۵ اسب بخار را تولید می کنند.

در سال های اخیر شاهد بودیم که گروه های اقتصادی فعال در گروه بهمن و کنسرسیوم های موجود، در بحث تأمین و تولید قطعه فعالیت های قابل توجهی داشته اند. شرکت هایی همچون کروز، اروند پیشرو و… قطعه سازانی هستند که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در گروه بهمن فعالیت های اقتصادی را انجام می دهند. به گفته مدیران این شرکت های قطعه ساز، آن ها در دوران برجام و پس از آن توانسته اند فناوری تولید بسیاری از قطعات را خریداری و یا به دست آورند و امروز با دانش بومی به تولید کاسه چراغ، کیسه هوا، دسته سیم، سیستم انتقال سوخت، سامانه های ترمز، تراشکاری تخصصی، ECU و… مشغول باشند. اکنون با اضافه شدن خط تولید پیشرانه بومی به این کنسرسیوم، بدیهی است که امروز باید گروه بهمن به فکر اثبات عملکرد مثبت و رو به جلوی خود در بخش خصوصی باشد.

در سال ۹۷ و ۹۸ شاهد بودیم که تحریم مشکلات زیادی را برای این گروه خودروساز و حواله داران محصولاتش به وجود آورد. خودروسازی که در ماه های ابتدایی سال ۹۷ با استقبال کم سابقه مشتریان همراه شده بود و از سویی به کیفیت مناسب محصولاتش شهرت داشت، به ناگاه به خاطر تأخیر در تحویل خودروها و عدم تحویل خودروی ثبت نامی به بخشی از مشتریان با انتقادهای شدیدی مواجه شد و تا حدی اعتماد مشتریان را از دست داد.

بدیهی است که وقتی خودروسازی در حلقه اطراف خود تأمین کنندگان بزرگ قطعات را دارد و به تولید پیشرانه بومی هم رسیده است، امروز باید در تدارک یک پلتفرم برای داشتن محصول مستقل باشد. مخصوصاً خودروسازی که در دوران تحریم به خاطر مشکلات پیشِ رو نتوانسته فعالیتش را مانند گذشته با شرکای خارجی ادامه دهد و برای همین در پاسخ به تعهدات خود با مشکل مواجه شده است.

پیش از آغاز تحریم ها، از سوی منابع آگاه گفته می شد که گروه بهمن قصد دارد در رده محصولات سواری، فاو بسترن B30 را با خودکفایی حداکثری تولید کند و می خواهد امتیاز سازه آن را به دست آورد. حال باید دید که با آغاز به کار خط تولید تیوان، آیا این پیشرانه در کنار اجزای بومی سازی شده کروز، اروند پیشرو و… در یک محصول مستقل برای گروه بهمن نصب می شود یا خیر.

پایگاه خبری اسب بخار

منبع خبر ( ) است و خبریا در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 09800000000  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

*

code

Scroll to Top