امروز: جمعه, ۱۰ تیر ۱۴۰۱ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 2 ذو الحجة 1443 | 2022-07-01
کد خبر: 77284 |
تاریخ انتشار : دوشنبه, ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ارسال توسط : |
160 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

امیرحسن کاکایی در خصوص تأثیر تولید محصولات جدید بر کاهش قیمت ها اظهار داشت: با وجود دو قیمت کارخانه و قیمت بازار، کاهش قیمت ها از سوی خودروسازان به هیچ وجه وجود ندارد. وی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص خودروهای پرتیراژ داخلی گفت: قیمت ها در این بخش نیز زیان ده هستند. به عنوان […]

امیرحسین کاکایی

امیرحسن کاکایی در خصوص تأثیر تولید محصولات جدید بر کاهش قیمت ها اظهار داشت: با وجود دو قیمت کارخانه و قیمت بازار، کاهش قیمت ها از سوی خودروسازان به هیچ وجه وجود ندارد.

وی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص خودروهای پرتیراژ داخلی گفت: قیمت ها در این بخش نیز زیان ده هستند. به عنوان مثال مبنای قیمت ۳۸ میلیونی خودروی پراید، بهمن ماه ۹۷ است و با وجود تورم ۵۰ درصدی امکان کاهش آن میسر نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران درخصوص قیمت بازار افزود: قیمت ۷۰ میلیونی پراید ناشی از حباب ایجاد شده در بازار و برمبنای عرضه و تقاضای مبتنی بر سرمایه گذاری است نه بر مبنای عرضه و تقاضای واقعی مصرف کننده و تولید کننده.

کاکایی ادامه داد: قیمت معقول پراید ۵۰ میلیون تومان است و قیمت فعلی براساس هیجان بازار شکل گرفته که درصورت افزایش تیراژ به تدریج کاهش می یابد.

وی بیان کرد: شرکت سایپا حداقل قیمت تمام شده خودرو و قطعات پراید را حدود ۴۲٫۵ میلیون تومان اعلام نموده که حداقل برمبنای اقلام خریداری شده می بایست ۵۰ میلیون تومان محاسبه شود.

این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: درصورت اجرای استانداردهای آلایندگی این خودرو قیمت بالاتری نسبت به قیمت پایه فعلی خواهد داشت.

کاکایی با بیان اینکه قیمت های بازار بالاتر از قیمت های پایه است، گفت: کاهش قیمت ها به واکنش بازار می انجامد و بنده این اطمینان را می دهم که سیر نزولی خودرو را در سال ۹۹ شاهد نخواهیم بود.

وی افزود: یک خودروی جدید در ابتدای ورود به بازار، تیراژ پایینی دارد و برای افزایش تیراژ به دو یا سه سال زمان نیازمند است که اصطلاحاً رمپاپ می گویند.

این کارشناس صنعت خودرو درخصوص داخلی سازی ۹۰ درصدی قطعات در کشور گفت: در شرایط تحریم داخلی سازی ۱۰ درصد باقی مانده و به دلیلی فقدان مواد اولیه آن در کشور امکان پذیر نیست و همین موضوع روند افزایش تیراژ را کند می نماید.

کاکایی قیمت فعلی خودرو را ناشی از وضعیت اقتصادی کشور دانست و یادآور شد: تقاضای واقعی یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه در سال است که تولید فعلی حدود ۸۰۰هزار خودرو است.

وی با اشاره به افزایش مقطعی قیمت پراید همراه با افزایش تیراژ آن تصریح کرد: قیمت ها با میزان عرضه ارتباطی ندارد و علت اصلی آن وجود هیجان در بازار سرمایه گذاری و کاهش ارزش ریال است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت متذکر شد: در نتیجه عرضه خودروهای جدید بر قیمت ها و هیجان بازار تأثیر چندانی نخواهد داشت اما در بلند مدت عملکرد قوی صنعت خودرو و ایجاد ارزش افزوده بالا به معنی افزایش قدرت اقتصاد کشور است و تأثیر آن بر ارزش ریال است که به تدریج به کاهش قیمت ها و ثبات آن می انجامد.

کاکایی در پایان با تأکید بر اهمیت اقتصاد خودرو خاطرنشان کرد: این اقتصاد در حال حاضر به شدت بیمار و تحت تأثیر اتفاقات کلانی است که در کشور واقع می شود؛ فلذا نرخ خودرو در کوتاه مدت کاهش نمی یابد مگر به دلیل تقویت ریال و اتفاقاتی از این دست.

منبع خبر ( ) است و خبریا در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 09800000000  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

*

code

Scroll to Top